lördag 9 april 2016

What do I eat?



Före jag blev vegetarian älskade jag kött i alla former. Jag tyckte det var svårt att bygga upp en riktig måltid utan kött. Åt jag endast grönsaker kändes det som att jag inte blev mätt. En härlig medium stekt biff var det bästa som fanns och pasta carbonara eller bolognese var mina räddare i nöden. Att vara vegetarian var löjligt och onödigt, tyckte jag då.

Att jag blivit vegetarian är alltså även för mig själv en stor överaskning. Därför är det minst sagt förståeligt att folk oftast undrar vad det är jag egentligen äter, nu då jag valt en vegetarisk kost. Många undrar vad jag gottar mig med på fredagar eller vilken krabbis mat som finns att äta om man är vege. Har inte själv funderat så noga på vad jag äter, bara det att jag inte äter kött, så därför tänkte jag att de kunde vara intressant och skriva lite mer om det.

I huvudsak så äter jag ju fortfarande fisk och skaldjur, men det är ofta dagar som är helt vegetariska. Dessutom äter jag ju mjölkprodukter och ägg, så när man endast tar bort köttet blir det ju fortfarande en hel del kvar att äta. ;)

Frukost







Man kunde kanske tro att frukosten består av avancerade chia smoothie bowls och matcha latten. Riktigt så romantiskt är det nog inte (tyvärr), utan till frukost äter jag t.ex.
  • Bröd med ost, gurka, paprika, sallad
  • Gröt med bär och mjölk
  • Ägg i olika former
  • Vanliga smoothies med frukter, bär, mjölk, mandelmjölk, chia frön, honung osv

Lunch 





 Om jag äter lunch i skolan eller ute någonstans så är det oftast enkelt att välja vegetariskt, det finns väldigt mycket att välja mellan och oftast är det riktigt, riktigt gott. Lunch hemma blir det oftast senare eller inte alls, har varit lite lat på den fronten. Om jag lagar lunch själv blir det oftast bara smoothie, smörgås, sallad eller rester. Annars äter jag:

  • Grönsaksbiffar
  • Tomatsoppa, grönsakssoppa
  • Ugnspotatis med räkor, soltorkade tomater eller feta
  • Vegetarisk pasta med ugnsgrönsaker
  • Alla sorters sallader osv.

Middag 












Middag blir ju oftast hemlagat och på veckosluten vill man ju gotta sig lite extra. Eftersom jag främst bor ensam (flyttade ju tillbaka hem till mamma efter ett år utomlands och ett år i Helsingfors) så då blir ju sånhäna "lyxiga" måltider mer sällan. Älskar att laga mat men är det bara jag som äter så är det inte alltid lika roligt, då blir det mer nåt enkelt.
  • Vegetarisk pizza med ost, tomatsås, ugnsgrönsaker
  • Tacos med ugnsgrönsaker marinerade i honung och kryddor
  • Avocadopasta och annan vegepasta med t.ex. morot, soltorkade tomater, tonfisk mm.
  • Sallader med t.ex avocado och räkor
  • Quinoa, couscous, olika soppor gjorda på grönsaker
  • Bakad potatis eller batat klyftor med tillbehör osv.
Ibland händer det att jag blivit bjuden på kötträtter av släkt och vänner och då har jag nog brukat äta. Men får jag välja själv så väljer jag nog vegetariskt. Tycker fortfarande om kött smaken, det har jag alltid gjort, det bara känns att det inte är värt att köpa då det finns så mycket annat att gotta sig med. Tycker dessutom att jag mår mycket bättre av vegetariskt, jag blir aldrig äckligt proppmätt och min mage fungerar bättre. Som bonus har jag ätit mycket mer hälsosamt och mycket mer grönsaker än vad jag normalt skulle göra.

Jag utmanar er alla att nästa gång beställa vegetariskt på restaurang, eller i alla fall titta igenom alternativen som är vegetariska. Finns en hel del rätter att välja mellan om man vill ha lite variation :)

2 kommentarer:

  1. Jag är Demivegetarian äter fisk,höna, ägg och mjölkprodukter. Har varit det nu sedan augusti 2015 och har faktiskt inte alls ätit något annat kött än fisk och höna på den här tiden. Men så himla svårt att veta vad man ska äta, när jag bor hemma med en familj som äter kött.

    SvaraRadera
  2. Demivegetarian, ett helt nytt uttryck för mig :) Jag antar att jag också lite är det, förutom att jag inte äter höna då :) Jaa det är nog knepigt ibland och man vill ju inte alltid äta samma sak.. O ibland känns det ju att man krånglar till det för alla andra som inte är vege, men så borde man ju inte känna! :)

    SvaraRadera