onsdag 13 januari 2016

Netflix tips

Heey,

Nu är jag hemma i Åbo efter ett långt o härligt jullov i USA. Blev en hel del film och serie tittande när man var ledig så därför tänkte jag tips om några favoriter på Netflix just nu! Är ju egentligen jätte dålig att titta på serier/filmer för jag vill egentligen inte titta på nåt ensam, vill helst se med någon annan så man kan diskutera om det sen om man vill :D

Making a murderer 


En dokumentär serie (skrev först dokumentarie, märks att man pratat bara engelska i 1 mån ;-)) som handlar om Steven Avery som blev dömd 18 år till fängelse för ett brott han aldrig gjorde. Väldigt spännande och intressant serie som kritiskt granskar det amerikanska rättsystemet och hur man kan bli dömd av hela samhället trots att man är oskyldig.

Cowspiracy


Det här är också en dokumentär men alltså en film om hur köttätande egentligen är väldigt dåligt för vår planet. Som alltid är det ju bara en dokumentär som visar en åsikt men jag tyckte det gav en hel del att tänka på. Jag har länge funderat att minska mitt köttätande eftersom jag helt enkelt inte känner mig så sugen på kött och höna. Däremot har jag lite svårare att säga hejdå till fisk och skaldjur. Men rekommenderar denhär filmen, kan säga att jag faktiskt minskat på köttätandet rejält efter att jag såg denhär!

Peaky Blinders


Om ni ska se nåt av mina tips så är det Peaky Blinders! Dethär är en fiktiv serie som utspelar sig i början av 1900-talet i Birmingham. Handlar om en gangster/gypsy familj och den är både rolig, spännande o fylld av action. Måste medge att jag inte var helt såld efter första avsnittet men efter andra ville jag se allt. Det är mer Quentin Tarantino stil än Downton Abbey och musiken och visualiska effekterna är super! Såg att åtminstone början av säsong 1 finns uppe på finska Netflix men säsong 2 finns på den amerikanska.

Säg mig om ni har sett nån av dessa eller om ni såg dom efter mina tips! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar